Főoldal » Okosító » 5., 6. osztály matematika » Szemléltetés, tananyag

Kompetencia alapú programcsomagok
2019-07-29, 8:56 AM

Kompetencia alapú programcsomagok

Forrás: Szabad Iskoláért Alapítvány

Kompetenciaterületek és programcsomag típusok

Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Programfejlesztési Központja összesen 7 (6+1) kompetenciaterületen három típus szerint fejlesztette oktatási programcsomagjait.

Kompetenciaterületetek

  1. Szövegértési-szövegalkotási kompetencia
  2. Matematikai kompetencia
  3. Idegen nyelvi kompetencia
  4. Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák
  5. Életpálya-építési kompetencia
  6. IKT (informatikai és médiahasználati) kompetencia
  7. (6+1) Óvodai nevelés

Programcsomag-típusok

  • A-típus: Tartalmában teljességgel lefedi a legközvetlenebbül hozzá tartozó műveltségterületet, vagy több műveltségterületet átfogva kapcsolódik tartalmilag az adott kompetenciaterülethez. Ez a programcsomag az adott NAT műveltségi területhez tartalmilag szervesen kapcsolódó, műveltségi terület (tantárgyak) feldolgozása során hasznosítható, kompetenciafejlesztő tananyagot tartalmaz.
  • B-típus: Kereszttantervi programcsomag, amely az adott kompetencia fejlesztését a különféle műveltségterületek, tantárgyak tananyagában fejleszti ki. Ez a programtípus az adott kompetenciát több műveltségi terület tanításának keretében, kerettantervi módon támogatja, szaktárgyi órák témáink feldolgozásában.
  • C-típus: Tanórán kívüli keretek között felhasználható programcsomag. Ez a programcsomag a tanórán kívüli nevelési-tanítási helyzetekhez kínál modulokat a kompetenciafejlesztés kereteiben (pl. napközi, szakkörök, tehetséggondozás, kollégiumi nevelés számára).

A felsorolt kompetenciaterületeken olyan oktatási programcsomagokat hoztak létre, amelyek teljes eszközrendszert nyújtanak a kompetencia alapú oktatás bevezetéséhez. A programcsomagok elemei különböző eszközökkel segítik a tanulás-tanítás folyamatát, így tartalmazzák a következőket:

  • pedagógiai koncepciót, amely feltérképezi a programcsomag legfontosabb pedagógiai és más tudományos alapelveit, és a közoktatás tartalmi rendszereihez (pl. NAT, érettségi követelmények) való kapcsolódási pontjait, módszertani sajátosságait, eszközrendszerét, iskolai felhasználhatóságát;
  • programtervet, amely a koncepcióban szereplő alapelvek gyakorlati irányú kifejtését tartalmazza; modulokat, azaz tanítási-tanulási egységeket, amelyek tartalmaznak rövid leírást, modulleírást, ajánlásokat;
  • tanulói eszközrendszert, amely tartalmazza a hagyományos vagy digitális segédleteket;
  • értékelési rendszert, amely fejleszti a tanulók önértékelését, motiválja részvételüket a tanulásban, és segítségével mérhető és ellenőrizhető az egyéni fejlődés.

A programcsomagok moduláris felépítése szabadságot kínál az egyéni tervezéshez és a helyi adaptációk megvalósításához. Ez a rugalmas szerkezet és a pedagógusok számára elkészült eszközkészlet hatékony támogatást ad ahhoz is, hogy az újszerű tanulásszervezési keretekben, például a projektoktatásban, epochális rendszerű oktatásban, tantárgy-tömbösítéshez, témahetek szervezéséhez, műveltségterületi integráció megvalósításához is fel lehessen azokat használni. Több száz iskolában és óvodában tesztelték az elkészült programcsomagokat, és közel ötszáz intézményben már a kipróbálás, a helyi adaptációk elkészítésére vállalkoztak a kollégák.

 

Forrás: SULINET -- Hírmagazin

Kategória: Szemléltetés, tananyag | Hozzáadta:: másodikos | Címkék (kulcsszavak): óravázlatok, taneszközök, szemléltetés
Megtekintések száma: 328 | Letöltések: 0 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]