Kezdőlap Digitális eszközök

Luca napi versek, mondókák és játékok- Hétvári Andrea verseivel és Tasnádi Klaudia játékaival

Hogyan tudjuk már a legkisebbekkel is megismertetni ezt a jeles napot? Versekkel és digitális játékokkal készültünk ebből az alkalomból óvisok és alsósok számára :)

LUCA NAPJA

A Gergely-naptár bevezetése előtt Luca napja, azaz december 13. volt az év legrövidebb napja. Magyarországon és a világ más tájain is számtalan népszokás fűződik hozzá. Skandináviában például a fény ünnepének számít, Svédországban a téli napfordulót ünneplik ilyenkor és örömtüzeket gyújtanak. Maga a Luca, Lúcia nevek a latin Lux, fény, fényesség szóból származnak. Ez a nap a régiek számára rendkívül fontos ünnep volt, gazdag szokás- és játékhagyomány kapcsolódik hozzá, így az óvodákban a mondókák, versek segítségével a Luca nap hagyománya számtalan játéklehetőséget kínál.

Kép: Hétvári Andrea

Kép: Játéktárka
  • nyomtatható puzzle

    Kép: Játéktárka

LUCA NAPI KOTYOLÁS

Luca napi kotyolás napján a gyerekek körbejárták a falu családjait, szalmára térdelve mondókáztak, s bőséges termést kívántak a háziaknak a jövő évre.

A Luca nap másik érdekes szokása volt a munka tilalma a háziasszonyok számára. Ilyenkor tilos volt bármiféle munkát végezni, szőni vagy fonni, egész nap “dologtalanul” egy helyben kellett ülni, hogy a tyúkok jó sok tojást tojjanak.

Kép: Hétvári Andrea

LUCA SZÉKE

Luca napja a hosszú éjszaka miatt a boszorkányok napja is lett, ehhez kapcsolódik Luca székének elkészítése. A szék 13 napig készült 9 féle fából, a szék elkészítéséhez szöget tilos volt használni. A hagyomány szerint az, aki a karácsonyi éjféli misén feláll rá és körbenéz róla, megláthatja, hogy ki a boszorkány. A boszorkányra mákot kellett szórni, ahogy az alábbi versike is tanácsolja. 

Kép: Hétvári Andrea

Köszönjük Hétvári Andrea és Tasnádi Klaudia munkáját!

Elérhetőségeik:

  • Rímtündér Fb oldal – versek óvodásoknak
  • Játéktárka Fb oldal – online játékok óvodásoknak és kisiskolásoknak

 

Előző cikkKlímaváltozás és környezettudatosság a projektalapú oktatásban: beszámoló az eTrend konferenciáról
Következő cikkA közösségi szolgálat új irányai – a szolgálat alapú tanulás