A következő címkéjű bejegyzések mutatása: szorzótábla. Összes bejegyzés megjelenítése
A következő címkéjű bejegyzések mutatása: szorzótábla. Összes bejegyzés megjelenítése

2013. február 24., vasárnap

Szorzótábla az ujjakon


Íme, találtam még egy módszert :)
Persze a szorzótáblát érteni kell, tudni kell, de mégis...szerintem annyira szép, hogy a kezünk segítségével ennyi mindent ki tudunk számolni.




Celesztina jóvoltából a magyarázat videón is.  :)


Köszönjük!


2013. február 7., csütörtök

Számolás-ritmus-mozgás

Az első négy évfolyam során arra törekedtem, hogy minél több tapasztalati élmény érje a gyerekeket. Ebben az életkorban (10-12 éves korig mindenképpen) a mozgás, a ritmikus élmények megtapasztalása segíti elő a későbbi fogalmi gondolkodás kialakulását.
Amelyik gyerek nem érzi a saját bőrén - értsd: pl. a saját ujjain - a számokat,az a gyerek nehezen fogja a húszas számkörben helyesen számolni a munkafüzet feladatait, a szorzótábla pedig csupán kínt jelent majd  számára. 
Sok gyerek édesanyja panaszolta már nekem, hogy első osztály vége felé a tanító néni "megtiltotta" a kézen (ujjakon) való számlálást. 
Teljes döbbenettel hallgatom ezeket a történeteket.
Ezt ugyanis nem lehet megtiltani. Sőt! 
Bűn megtiltani, hiszen egy első-másodikos kisgyerek a saját testén keresztül tanul.
Egy ekkora gyereket arra kell biztatni, hogy minden olyan segítséget vegyen igénybe, ami fejleszti a belső világával és a külvilággal való kapcsolatot. 
Ebben a kapcsolatban  pedig első számú segítője a teste. 
Így aztán nem csupán az ujjain kellene számolnia, hanem egész nyugodtan akár a lábujjait is használhatná. 
Persze erre már legtöbbször nincs szükség.
Az alábbi video valóságos kincsesbánya.
Mi is sok hasonló gyakorlatot játszottunk, ide  és  ide kattintva kettőt is megtaláltok.




2011. május 17., kedd

Szorzótábla a tornaórán

Akik blogot vezetnek, biztosan nézegetik, milyen keresőszavak vezetnek a blogjukra. Hát ezzel én is így vagyok. Döbbenten tapasztalom, hogy nap mint nap a szorzótábla gyakorlása, vagy szorzótábla előkészítése, 
stb keresőszavakat beírva találnak el hozzám.
Így aztán arra gondoltam, sorra veszem, milyen játékokat játszottunk, milyen gyakorlatokat végeztünk a szorzótábla tanulása során.
Most két mozgásos feladatot mutatok, ami lehetne egy tornaóra anyaga is, de ha téli időszakban zsong az osztály, mert lehetetlen kimenni az udvarra, nos akkor képes lenyugtatni 25 gyereket is.
Játszható egyénileg és csoportosan is.
Csoportban: körben áll az osztály, feladat, hogy  50-ig, 100-ig számolunk hangosan.
Egy babzsák halad körben, minden gyerek fel-feldobálja négyszer, majd az ötödikre tovább adja a szomszédjának. Természetesen akármelyik szorzótábla gyakorolható vele, senki nem tiltja, hogy hetesével adjuk tovább a babzsákot. :)
Soma az ötöst mutatja be. A végén hibázik is, de ez így hiteles, azt hiszem. :)


A másik játékhoz két csapatra osztjuk az osztályt. Az egyik csapat feladata, hogy ötvenig számoljon hangosan, és minden páros számra tapsoljon. A másik csoport szintén ötvenig számol, és minden hárommal osztható számra dobbant a jobb lábával.. (Később lehet variálni, három csoportra osztjuk a társaságot, és a harmadik csoport a héttel oszthatókra dobbant a bal lábával.)
Ha ez már jól megy, akkor a gyerekek gyakorolhatják önállóan is, azaz a gyerek számol, közben tapsol, és ha ügyes, akkor ugrik is néha. :) 


Tudjuk, hogy a kisgyermek elsősorban nem munkafüzetből tanul, hanem saját testén, érzékelésein át tapasztal. A mozgás fokozza az agy oxigénellátását, örömet okoz, nevettet. 
A videón Soma kicsit megilletődött, sosem szoktam ilyen konszolidáltnak látni, ne ijedjetek meg! :))))

2011. március 28., hétfő

Szorzótábla

Hát bizony, tudni kell.
Nem elég érteni a lényegét, nem elég, ha gyorsan kiszámolod, és már mondod is...
Nem. Rá kell vágni.
Álmodból ébredve is...
Sokat gondolkoztam ezen, mert Soma pontosan tudja a szorzótáblát, de bizony háromig elszámolok magamban, mire rávágja az eredményt. 
Rájöttem, azért, mert legtöbbször papír alapon találkozik a szorzással, és ott van idő...
Persze, kérdezgetem én tőle, meg gyönyörűen elkántálja verssel, vagy anélkül is.
 De már rérmesen unja...
Ekkor támadt egy ötletem...
Bingi-bongi...
Ismeritek? Már írtam róla a régi blogban is. Pont akkor kell előkapni, amikor már tudja a gyerkőc a szorzótáblát.
Nézzük, hogyan kell játszani!
Mondjuk a hetes szorzótáblát akarjuk gyakorolni.
Elkezdjük a számsort tetszőleges helyen, és minden számnál, ami osztható héttel azt mondjuk, bingi-bongi.
Példánál maradva mondjuk 4-nél kezdem, 5,6,bingi-bongi, 8,9,10,11,12,13,bingi-bongi

A másik variáció, amikor visszafelé indul a számsor, mondjuk 98-tól kell 3-ig eljutni. Aki kettőt mond, az már rontott! :) Természetesen itt is bingi-bongit mondunk megadott szám többszöröseinél.

A harmadik játék, amikor mozgással kötjük össze a sorozatot. A lenti videón láthatjátok, nem is kell magyaráznom. :)


Őszinte leszek: első nekifutásra csak az ötös sorozattal ment hibátlanul, és megfelelő ütemben. Nehéz feladat ám! De hihetetlenül élvezik...én is be szoktam állni, akkor négyes mozgás-sorozatot választunk.

Mutatok egy játékot is hozzá, amit te magad is elkészíthetsz, mert egyszerűen megrajzolható.

forrás

Játékszabály a következő:
- 2-4 játékos számára a legoptimálisabb a játék.
- a játékosok színes korongokkal játszanak, minden játékos más színt választ magának. A korongokból játékosonként 10-10 db legyen. Ezen kívül minden játékosnak szüksége lesz egy-egy bábura, amivel lépni tud, és persze kell egy dobókocka is, hogy tudd, mennyit kell lépni:)
- A játékosok sorban dobnak a kockával, és ennek megfelelően lépnek körbe a játéktáblán. Ha olyan mezőre lépnek, amiben egy szorzást találnak, megmondják annak eredményét. Ha ez helyes, akkor megkeresik a táblán középen ezt a számot, és egy korongjukat ráteszik.
Ha olyan mezőre lépnek, ami üres, akkor sajnos nem tehetnek korongot.
Ha a szám már foglalt, sajnos akkor sem tudnak korongot tenni.
Az nyer, akinek elsőként lesz három korongja egymás mellett vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan.